Erosul eminescian pendulează între spiritualitate şi pasiune. Tudor Vianu
ORIZONTAL : 1) Ispititoare, precum femeia care îi promite tânărului o lume de
bucurii, prin împlinirea. 2) Poezia se încheie cu o notă pesimistă:
...este trist în lume– Evocând iubirea pierdută, poetul exclamă:
Şi te-ai... , dulce minune. 3) Cităm din
Înger şi demon: Dar ce văd: Pe-a umbrei
tale... vii ce se întinde? / Două umbre de aripi ce se mişcă tremurânde
– O altă poezie din creaţia eminescianăse intitulează Crăiasa... poveşti
– Pentru (abr.). 4) Radu Ionescu – Anul o mie opt sute şaptezeci şi... , când
Eminescu se dedicăactivităţii ziaristice, rămânându-i prea puţin timp pentru
poezie. 5) Opoziţie între iluzie ţi realitate, generată de farmecul trăirii
imense a sentimentului de iubire – Relu Udrescu. 6) Formă neaccentuată a
pronumelui reflexiv la dativ – Dat pe ultimul drum – În primele strofe
ale poeziei e reprezentat domeniul cunoaşterii de la elementele genezei până
la un întreg univers de cultură şi creaţie: Şi câmpiile
Asire / Şi întunecata...(pl.). 7) Etnograf rus – A
usturoia (reg.) – Iubind în tainăse termină cu:
Fă un sfârşit durerii... –la sânu-mi. 8) Este
exprimat metaforic astfel: albastrul simbolizează infinitul, iar floarea –
fiinţa păstrătoare a dorinţelor dezvăluite cu vrajă – Elementul cosmic care
apare în strofa a zecea: Când prin crengi s-a fi ivit /
... –n noaptea cea de vară, / Mi-i ţinea de subsuară, / Te-oi ţinea de după
gât. 9) Schimb de valori – Univers caracteristic poeziei de
dragoste eminesciene: Pe cărare-n... de frunze, /
Apucând spre sat în vale.10) Legătură amoroasă care începe cu
chemarea: Hai în codru cu verdeaţă, / Und-izvoare plâng
în vale(pl.)– Înceată! 11) Jean Ioanid – Potecă pe care calcă,
apucând prin sat, cei doi îndrăgostiţi – Divinitate egipteană. 12) Din
Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie: Vis de
vitejie; fală şi mândrie / Dulce Românie; ... ţi-o doresc! –Răsfăţat
de iubită cu ademenirile acesteia: Eu pe-un fir de
romaniţă / Voi cerca de mă iubeşti.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
|
||||||||||||
2
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
4
|
||||||||||||
5
|
||||||||||||
6
|
||||||||||||
7
|
||||||||||||
8
|
||||||||||||
9
|
||||||||||||
10
|
||||||||||||
11
|
||||||||||||
12
|
VERTICAL: 1) Dragostea eminesciană este castă: Şi mi-i
spune-n... poveşti / Şi minciuni cu-a ta guriţă – Atmosferă de
încântare şi farmec, în care fiinţa păstrătoare a atracţiilor se dezvăluie.
2)Catedrală – Axe – Aspiraţia spre dragoste angelică, car în final se
realizează, poetul ajungând la ideea că trecerea universală e şi aici
suverană.3) Veşnicie, precum cea a sentimentului iubirii, care e cuprinsă în
dimensiunea unui spaţiu rustic, devenind un fapt al serii şi al nopţii.4)
Ultima strofă exprimă starea elegiacă: Ş-a... iubirea
noastră– Element al cadrului natural în prezenţa evoluţiei erotice.
5) Iaşi (pop. În piesele lui V. Alecsandri)– Literăgrecească – Talentul
autorului de a întregi imaginile cu procedee artistice ornate, cu sintagme
care definesc universul său spiritual. 6) Nicolae Iorga – Anotimpul
care ne dezvăluie o natură bogat colorată – Farmecul devine dureros odată cu
pierderea iubitei: Înc-o...–şi dispare / Ca un stâlp eu
stam în lună!7) Totalitatea mijloacelor utilizate de Eminescu
pentru a sugera eternitatea sentimentului de dragoste – Pseudonim al lui
Dimitrie Rallet, om politic şi publicist român (m. 1858). 8) Concluzia de la
sfârşitul poeziei se raportează la întreaga existenţă a poetului:
Totuşi este... în lume – Dragostea, tema
permanentă în lirica eminesciană(pl.).9) Poftim! Nicu Oprea –
Ene! 10) Alexandru Dabija– Natura e magnifică:
Stânca stă să se... 11) Despărţirea bruscă dintre cei doi
îndrăgostiţi ce deschide drum meditaţiei asupra condiţiei umane (pl.) –
Austria, unde în 1872, Eminescu se întâlneşte cu Veronica Micle.12) Revenim la
ultimele versuri, care subliniază un vag şi fermecător sentiment de părere de
rău: Floare-albastră! Floare-albastră... / Totuşi...
trist în lume!– Chemat.
Dicţionar: ORT, ITS, AII,
EAT, ESI, RAL
Prof. Nicolae Vicolov
solutia
ALTE CAREURI CU EMINESCU
Consultarea textului
Iar te-ai cufundat în stele Şi în nori şi-n ceruri nalte? De nu m-ai uita încalte, Sufletul vieţii mele. În zadar râuri în soare Grămădeşti-n a ta gândire Şi câmpiile asire Şi întunecata mare; Piramidele-nvechite Urcă-n cer vârful lor mare - Nu căta în depărtare Fericirea ta, iubite! Astfel zise mititica, Dulce netezindu-mi părul. Ah! ea spuse adevărul; Eu am râs, n-am zis nimica. - Hai în codrul cu verdeaţă, Und-izvoare plâng în vale, Stânca stă să se prăvale În prăpastia măreaţă. Acolo-n ochi de pădure, Lângă balta cea senină Şi sub trestia cea lină Vom şedea în foi de mure. Şi mi-i spune-atunci poveşti Şi minciuni cu-a ta guriţă, Eu pe-un fir de romaniţă Voi cerca de mă iubeşti. |
Şi de-a soarelui căldură Voi fi roşie ca mărul, Mi-oi desface de-aur părul, Să-ţi astup cu dânsul gura. De mi-i da o sărutare, Nime-n lume n-a s-o ştie, Căci va fi sub pălărie - Ş-apoi cine treabă are! Când prin crengi s-a fi ivit Luna-n noaptea cea de vară, Mi-i ţinea de subsuoară, Te-oi ţinea de după gât. Pe cărare-n bolţi de frunze, Apucând spre sat în vale, Ne-om da sărutări pe cale, Dulci ca florile ascunse. Şi sosind l-al porţii prag, Vom vorbi-n întunecime: Grija noastră n-aib-o nime, Cui ce-i pasă că-mi eşti drag? Înc-o gură - şi dispare... Ca un stâlp eu stam în lună! Ce frumoasă, ce nebună E albastra-mi, dulce floare! . . . . . . . . . . . . . . Şi te-ai dus, dulce minune, Ş-a murit iubirea noastră - Floare-albastră! floare-albastră!... Totuşi este trist în lume! |
Floare albastră este o poezie
scrisă de Mihai Eminescu și publicată la 1 septembrie 1873în revista Convorbiri
literare. Poezia Floare albastră constituie, după cum spunea Vladimir
Streinu „primul mare semn al operei viitoare”. Precedată în timp de
unele mari creații cum sunt „Venere și Madonă”, „Epigonii”, „Mortua
est” și „Egipetul”,urmată de „Împărat și proletar”, „Călin-File
din poveste” sau „Strigoii”,poezia „Floare albastră” își are
punctul de plecare în mitul romantic al aspirației către un ideal înalt, de
fericire, încununat de o iubire pură, desăvârșită.
Astfel, poezia „Floare albastră” este o meditație
pe tema iubirii, o idilădesfășurată într-un cadru feeric, în care visul
romantic prefigurează peisajul, putându-se confunda cu natura, dar și o eglogă
pe tema fericirii și a iubirii ca formă de cunoaștere. Titlul poeziei este
alcătuit din două sintagme:„floare”, reprezentând efemeritatea, delicatețea și
„albastră” sugerând infinitul cosmic, dar și aspirația. Titlul este și o metaforă
simbol, un motiv romantic care apareși în alte literaturi. În literatura
germană, în lirica lui Novalis, floarea albastră se metamorfozează în femeie
luând chipul iubitei și tulburând inima eroului. Motivul florii albastre apare
și la Leopardi, iar la Eminescu floarea albastrăreprezintă voința, dar și
nostalgia nesfârșitului sau femeia ideală. De asemenea, albastrul simbolizează
infinitul, depărtarile mării și ale cerului, iar floarea poate fi ființa care
păstrează dorințele.
În„Floare albastră”, Eminescu evocă amintirea unui
proiect erotic eșuat, dar eșuat din cauza confuziei bărbatului asupra căilor
omului de a fi fericit. Orgolios, acesta nu vrea să se lase amăgit de instincte
și aspiră spre cunoaștere, spre căutarea Absolutului. Copila nevinovată care-l
avertizează: Nu căta în departare/ Fericirea ta, iubite!, îmbiindu-l
spre jocul voluptuos al idilei, are intuiția adevărului, pe care poetul îl
descoperă după epuizarea, prin experiență, a celorlalte căi. Dar, aflat sub
scurgerea timpului (aici începe tema fundamentală a poeziei), omul nu se mai
poate întoarce și clipa consonanței sufletești, care i-ar fi putut aduce
fericirea, rămâne în veci pierdută: „Și te-ai dus, dulce minune/ Și-a murit
iubirea noastră/Floare-albastră! Floare-albastră/ Totuși este trist în lume”.
Amintirea devine prilej de meditație asupra fragilității ființei umane în Univers.
Din această perspectivă, condiția omului este tristă, pentru că este repede
trecător; nu poate reveni asupra erorilor de conduită existențială, dar nici nu
poate păstra, atunci când trăiește, clipa fericirii. Asta este ceea ce Eminescu
face, suprapunând peste tema erotică a poeziei, o alta temă, a timpului, care
este motivul fundamental al întregii sale creații romantice. De aceea,”Floare
albastra” este nu numai o poezie de dragoste, cum apare la prima lectură, ci și
o meditație cu rezonanțe mai grave asupra condiției umane în genere. Această
interpretare înlatură și controversele iscate în primele ediții ale poeziilor
lui Eminescu, în care unii editori au publicat varianta „Totul este trist în
lume”, adverbul „totuși” părându-li-se nefiresc și în afara realității estetice
a acestei poezii de dragoste. Însă cuvântul așezat de poet în finalul micului
său poem este cum nu se poate mai sugestiv și plin de ecouri metafizice.
Poezia este construită pe două planuri distincte, inegale
ca întindere și cu pondere inversată în accentuarea ideii de bază: un plan este
al femeii, celălalt al bărbatului. Femeia este o copilănaivă, dornică de a se
realiza prin iubire. Bărbatul este un contemplativ, sedus de dulceața jocului
inocent, dar încrâncenat să atingă Absolutul, preocupat, într-un ceas când
putea să cunoasca fericirea, de altceva, mai înaltși mai întelept, după cum
reiese din îngăduința sa față de prea plinul pasional al fetei: „Eu am râs,
n-am zis nimica”.
Planul feminității (cuprins în strofele 1-3 și 5-12) are
forma unui monolog, alcătuit în prima parte dintr-un reproș, și apoi, în partea
următoare, dintr-o provocare inocentă, care este un act de seducție. Reproșul
este expresia intuiției feminine, care simte în diversitatea preocupărilor
abstracte ale bărbatului pericolul înstrăinării. Cufundarea lui „în stele și
în nori și-n ceruri nalte”, gândirea lui plină de imaginile „câmpiilor Asire”,
ale „întunecatei mări” și ale „învechitelor piramide” care „urcă-n
cer vârful lor mare” o determină să-l avertizeze asupra capcanei în care ar
putea să cadă, confundând căile fericirii: ”Nu căta în departare/ Fericirea
ta, iubite!”.
Provocarea pe care o lansează (strofele 5-12) izvorăște
dintr-o nevoie demonstrativă, pare o lecție de inițiere într-un segment al
existenței pe care bărbatul îl minimalizează. De aceea, proiectul ei erotic
este de o mare fascinație, poartăîn el toate atuurile tentației: natura este paradisiacă,
iubita este frumoasă și „nebună”, adică disprețuitoare de convenții, dragostea
este neprefacută și totală, mută și inocentă. Eminescu recompune idila
imaginată de fată dupămodelul biblic al perechii unice în grădina raiului.
Cadrul natural este însă autohtonizat: e „gura raiului” din cântecul popular,
cu luminișuri, cu stânci gata să se prăvale în prăpastie, cu izvoare care plâng,
cu trestii înalte și foi de mure, cu soare și lună. Autohtonizat este și
limbajul copilei, care se alintă în spiritul oralității țărănești: ”de ce
m-ai uitat încalte”, „voi cerca”, „mi-oi desface”, „cine
treabă are”. „Povestea” fetei reprezintă în fapt o alternativă
existențialăîmpotriva durerii de a fi, de care suferă barbatul eminescian:
acceptarea instinctualității aduce fericirea de a fi. Dulcea copilă apare
astfel într-o altă ipostază, mult mai profundă, devine simbol al unei speranțe
la care omul n-a renunțat niciodată. Ea descoperise pe căi mai simple și mai
directe, un adevăr fundamental, pe care bărbatul se încăpățânează să-l ignore: „Ah!
Ea spuse adevarul” , „Eu am râs, n-am zis nimica”.
Planul bărbatului, foarte redus (cuprins în strofele 4 și
13-14), are dublu rol, fixează „povestea” în interiorul unei amintiri și
confera poeziei caracterul de meditație. Senzația de poveste evocată este dată
de prezența în text a unui narator, marcat de pronumele personal „eu”, și a unor scurte precizări, care delimitează planurile: „Astfel
zise mititica/ Dulce netezindu-mi părul” sau „Înc-o gură-și
dispare.../Ca un stâlp eu stam în lună”, apoi în final „Și te-ai
dus.../Și-a murit iubirea noastră”.Aceste detalii, completate de exclamații
meditative: „Ah! Ea spuse adevărul”sau
„Floare-albastră/floare-albastră.../Totuși este trist în lume!”demonstrează că
povestea de dragoste este pusă într-o ramă, într-o altăpoveste, a bărbatului.
Rezultă că planul al doilea, atât de redus în economia poemului, deține rolul
esențial în conturarea ideii de bază a poeziei, primul plan, al idilei, fiind
încorporat într-o meditație senină și luminoasă, marcatăînsă de o iremediabilă
tristețe.
Din punct de vedere stilistic, „Floare albastră”
surprinde, ca și celelalte idile, prin prospețimea și naturalețea limbajului,
prin grația exprimării. Aceste trăsături rezultă din valorificarea extraordinar
de rafinată a lexiculuipopular, a vorbirii țărănești și a fonetismelor
caracteristice graiului moldovenesc.
De observat, mai întâi, spațiul artistic care formează
cadrul limitat și echilibrat al idilei. Noțiunile care-l compun, exprimate prin
substantive-singure sau în construcții specifice- se circumscriu unei geografii
a ruralității semi-montane: cadrul de verdeață, izvoare, stânca, bolta cea
senină, foi de mure, sat, vale, al porții prag. Sunt cuvinte care aparțin
fondului lexical de bază al limbii române, de o mare concretețe, accentuată
deseori prin determinări substantivale (ochiu de pădure, foi de mure, bolți de
frunze) sau adjectivale (bolta cea senină,trestia cea lină), care devin epitete
sugestive, ornate pentru a picta o natură bogată, paradisiacă. Acest cadru,
care reface imaginea Edenului cu unele elemente autohtone, se află în antiteză
cu cel sugerat la inceput în monologul fetei, unde stelele, norii, câmpiile
Asire, întunecata mare și piramidele învechite construiesc un spațiu străin și
abstract, incompatibil cu locul iubirii. Cuvintele, deși foarte cunoscute,
aparțin acum altui orizont lingvistic, fata încercând prin ele să schițeze
universul spiritual al poetului. Expresivitatea nu mai e dată de epitete,
generale și cuminți, fără putere de individualizare: ceruri nalte, întunecata
mare, piramidele-nvechite, ci doar de cele câteva verbedin limbajul popular (a
cufunda, a grămădi), care în contextul dat devin metafore personificatoare. De
reținut în al doilea rând, mijloacele verbale care sugerează starea de grație a
fetei, psihologia ei agresiva. Volubilitatea ei seducătoare se înfățișează în
haina oralității populare, cu unele accente regionale: încalte, vom sedea, mi-i
spune, voi cerca, mi-i ținea, cine cui ce-i pasa.
Toate aceste procedee confera poeziei o naturalețe a
exprimării și o limpezime a ideilor care produc aproape spontan adeziunea
cititorului. Poziția adverbului „totuși” îl smulge din reveria provocată de
contemplarea tabloului edenic și-l aruncă în zonele incerte ale îndoielii
filozofice. Eminescu a mizat aici pe o capcană a sintaxei limbii române.
Propozitia „Totuși este trist în lume” pare să închidă într-o concluzie, sensul
întregului tablou anterior. În realitate, deschide un nou sens, neexprimat, dar
presupus, deoarece „totuși” este un adverb de mod cu înțeles concesiv, care
este de obicei folosit ca un corelativ în regenta unei propoziții subordonate
concesive, care aici lipsește. Ceea ce înseamnă că Eminescu gândește în
continuare la această propoziție, dar nu o mai exprimă, lăsându-l pe cititor
săo recompună și să-i ghicească motivul tristeții.
Prin această interpretare, misterul unei controverse
vechi din istoriografia noastrăliterară ar putea fi elucidat. Important rămane
însă faptul că semnificațiile întregului poem pivotează în jurul unui cuvânt, a
cărui încărcătură stilistică,dirijată de gândirea înaltă a poetului, depășește
cu mult condiția lui, modestăde adverb.
Versificația este trohaică, în spiritul metricii
populare, ceea ce înseamnă că accentele produc un ritm coborâtor, de alintare,
dar și de tânguire. Nu altfel sunt manifestările fetei care se plânge galeș de
pericolul de a fi părăsită și se alintă într-un spectacol erotic, prin care
încearcă să-l seducă pe bărbatul ales.
Versurilesunt scurte și uniforme; aproape toate au opt
silabe, cu excepția versului întâi și patru din strofele șapte, zece,
doisprezece care sunt de șapte silabe.Rima, cu rare asonanțe
(caldură-gură,frunze-ascunse), ceea ce conferă versurilor de mijloc o
sonoritate melodioasă,înaltă și alungită prin aliterație. Sonoritatea aceasta
este apoi tăiată de versul final al fiecărei strofe care dăritmîntregului ansamblu
muzical al poeziei.
Toate acestea fac din poezia „Floare albastră” care
cultivă forma de expresie a unui„clasicism romantic” o adevarată capodoperă a
poeziei eminesciene .
Solutia careului: Fiind baiet paduri cutreieram
1
F
|
2
A
|
3
R
|
4
M
|
5
E
|
6
C
|
7
|
8
I
|
9
Z
|
10
V
|
11
O
|
12
R
|
2
E
|
U
|
A
|
L
|
E
|
S
|
E
|
A
|
M
|
A
|
||
3
E
|
D
|
I
|
T
|
U
|
R
|
A
|
P
|
L
|
A
|
I
|
|
4
R
|
C
|
A
|
B
|
U
|
C
|
I
|
U
|
M
|
|||
5
I
|
S
|
S
|
A
|
I
|
E
|
C
|
R
|
A
|
N
|
||
6
C
|
O
|
P
|
A
|
C
|
A
|
R
|
I
|
I
|
A
|
||
7
A
|
M
|
R
|
S
|
U
|
B
|
O
|
T
|
T
|
|||
8
|
N
|
E
|
G
|
L
|
U
|
C
|
R
|
A
|
R
|
I
|
|
9 C
|
S
|
E
|
L
|
E
|
N
|
A
|
T
|
A
|
O
|
||
10
U
|
M
|
A
|
N
|
A
|
D
|
E
|
P
|
L
|
I
|
N
|
|
11
R
|
I
|
I
|
N
|
S
|
A
|
R
|
A
|
R
|
A
|
||
12
S
|
T
|
I
|
U
|
T
|
A
|
V
|
E
|
S
|
E
|
L
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu